شرکت پلیمر پولی اسکوپ جایزه نوآوری JSC را برای کامپوزیت‌های پلاستیک گرمانرم (ترموپلاستیک) از آن خود کرد

 

شهر گالین، هلند -  شرکت پولی اسکوپ جایزه نوآوری JSC را در رده کاربرد در اتومبیل از آن خود کرد. ماده کامپوزیت ترموپلاستیک پر شده با شیشه XIRAN SGH30EB شرکت پولی اسکوپ، توسط گروه رنو و نیز وباستوی فرانسه ( فرانسه، شهر بولون بیلانکورت) برای ریل‌های پرده قرقره‌ای به‌کار رفته است. این ماژول‌های سانروف پانارومیک از سال 2016 در مدل‌های خودروی چند منظوره سینریک و گرند سینریک رنو مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بنا به گفته شرکت مذکور این یک نوآوری خیره کننده در صنعت اتومبیل به حساب می‌آید و برای اولین بار است که ماده کامپوزیت ترموپلاستیک به صورت موفقیت آمیز و انبوه، جایگزین طراحی آلومینیومی سانروف در یک اتومبیل عادی می‌شود.

فردی فاس، مدیر واحد تجاری در شرکت پولی اسکوپ در این باره گفت: "ما بسیار مفتخریم که چنین جایزه ارزشمندی را بردیم. توسعه کاربردی بسیار سختی توسط تیم پولی اسکوپ انجام گرفت. البته ما بسیار خوش شانس بودیم که با مهندسین و طراحان بسیار ورزیده و خوش فکری در وباستوی و رنوی فرانسه و دیگر مهندسین متخصص شرکت کننده در این پروژه کار می‌کردیم."
با توجه به ادعای شرکت پولی اسکوپ، تغییر از آلومینیوم آنودایز شده سنتی به ریل‌های راهنمای کامپوزیت، به اندازه 13 میلیمتر از فضای بالای سر مسافرین صورت گرفت و زاویه دید را در پنل شیشه‌ای (که به آن محفظه روشنایی روز اطلاق می شود) افزایش داد.

ریل‌های از جنس کامپوزیت XIRAN SGH30EB، باعث سهولت ساخت و نصب سانروف در خط تولید خودروی سینریک و گرند سینریک شد. در کل ،پروژه مذکور به طور چشمگیری هزینه نصب و طراحی سانروف‌های پاناروما را کاهش داد.

XIRAN SGH30EB دارای 15 درصد ترکیب کوپلیمر مسلح شده با شیشه و آنیدرید مالیک استیرن و استیرن بوتادین آرکولونیتریل (SMA-GF) است. این فرمولاسیون توسط شرکت پولی اسکوپ بهینه سازی شد تا مقاومت چسبندگی بالایی با چسب پولی یورتان به کار رفته برای نصب شیشه در ماژول، و همچنین بین ماژول و ساختار خام سقف (BIW) وجود داشته باشد.

متریال مذکور همچنین به لحاظ ابعادی در قسمت‌های ثابت یا با پایداری بالا که در آن تزریق صورت می‌گیرد، برای باز و بسته شدن راحت در سیستم پرده قرقره ای بسیار حیاتی است. بجای استفاده از گریس روان کننده در ریل‌ها نیز از متریال XIRAN SGH30ED استفاده می‌شود. در جایزه JEC سال 2019 تعداد 11 برنده جایزه نوآوری در رویدادی که در تاریخ 13 مارچ برگزار شد، معرفی شدند. مراسم مذکور توسط برتراند پیکارد، موسس Solar Impulse ، اولین هواپیمای با سوخت صفر با خودسامانی ابدی برگزار گردید.

هیئت ژوری، برندگان نوآوری کامپوزیت را از بین 30 فینالیست و بیش از 100 شرکت کننده انتخاب کرد.

فرانک گلوواکز، متخصص کامپوزیت‌ها در گروه JEC بیان داشت: "گروه JEC از نوآوری پشتیبانی کرده و جایزه مرجع کامپوزیت را به شاغلین در این رشته اعطا می‌کند. هر ساله ما صدها درخواست از سراسر جهان دریافت می‌کنیم."